Itt jársz: > Kezdőlap >

Hogyan hímezzünk óriás keresztszemeseket? - III.

Bevallom, amíg nem foglalkoztatott az óriás keresztszemes gondolata, addig nem merültem el a különféle hímzéstechnikákban, hiszen az addig bevált módszereim tökéletes eredményt adtak. Vajon máshogy kell-e hímezni az óriás keresztszemeseket? Van-e speciális módszer, vagy egyedüli megoldás arra, hogyan lehet élvezetesen és mégis hatékonyan hímezni? 

Az első és a második részben a felkészülés fázisait mutattam be, eljutottunk odáig, hogy minden készen áll ahhoz, hogy az óriás keresztszemesünket elkezdjük hímezni. Még az első öltés előtt nem árt néhány stratégiai döntést meghozni a haladással és a hímzés technikájával kapcsolatban.

Még jó, hogy van a Cérnalányok Szakkör, rengeteget tanulunk egymástól, ott hallottam először a waste knot fogalmáról vagy a parkoltatásos technikáról. Jobban utánajárva a technikai kérdéseknek, kiderült, hogy az egyes technikáknak valóságos rajongótábora van, és rengeteget bírnak beszélni a kedvenc hímzési módszerükről. 

Hol kezdjük el az óriás keresztszemest?

A keresztszemes készletekben már megszokhattuk, hogy a tervezők azt javasolják, hogy a minta közepéről haladva kezdjük el a hímzést, így szépen, arányosan helyezkedik majd el a minta a kelme közepén, és nem fordulhat elő, hogy kifutunk a hímzés végére az anyagból. Ez a készleteknél, kisebb hímzéseknél valóban bevált kezdési forma. De mi a helyzet az óriásokkal? 

A minta fájljában megmutatták a haladás irányát, illetve a 200 oldal elkészítésének javasolt menetét. A bal felső sarokba helyezi az első lapot, tehát a hímzés elkezdésének helyét. Majd vízszintesen halad tovább. Mivel az adott hímeznivaló lapok minden sarkában fel van tüntetve, hogy mi a szomszédos oldal száma, ezért akár dönthetnék úgy is, hogy az első oldal után nem a másodikkal folytatom, hanem az alatta lévő 21-essel. Azt hiszem, hogy követni fogom a javasolt irányt.

Haladási technikák

Nemcsak a hímzés óriási, hanem a haladási technikák témája is. Ebben az írásban nem fogok különösebben elmerülni a részletekben - talán később egy-egy bejegyzés erejéig visszatérek az egyes technikák kifejtésére -, mert az internet tele van klassz leírásokkal és videókkal, most csak azt szeretném, hogy képbe kerülj az egyes technikák nevével, illetve azok lényegével.

Az első módszer a Cross Country

Talán fordítsuk keresztül-kasul módszernek. Ismerős lehet kisebb hímzésekből is, sokan választják a keresztszemezésnek ezt a technikáját. A metódus lényege, hogy a hímzés során kiválasztunk egy színt, és azzal MINDEN öltést elkészítünk. Többen azok közül, akik ezt a technikát választják úgy hímeznek, hogy elkezdik azzal a színnel, amelyikből a legtöbb van, ez általában árnyék, háttérszín, vagy épp a fő figura színe, majd haladnak visszafelé a többi színnel. Van, aki a sikerélmény miatt inkább a legkevesebb öltéses színt választja, majd növekvő sorrendben folytatja. Ehhez a technikához szinte elengedhetetlen, hogy pontosan berácsozd az anyagot illanófilccel, így csökken a melléöltés veszélye.

A második módszer a Waste Knot

A Waste Knot, avagy a pazarló csomó használata akkor javasolt, ha szeretsz oszloponként vagy soronként hímezni. A pazarló csomó, ahogy a neve is mutatja, elég sok fonalat elhasznál. A technika lényege, hogy kötünk egy csombékot a fonalunk végére, majd keresünk egy távolabbi (6-7 öltésre lévő) helyet ott leöltünk az anyag színéről a visszájára, és ott öltünk fel, ahol kezdődik az adott keresztszem. Majd az adott sorban vagy oszlopban elkészítünk minden öltést, amit a választott színnel kell.  Ahogy haladunk sorról sorra vagy oszlopról oszlopra az öltéseink szépen betakarják az áthúzott szálat, és végül le tudjuk vágni felül a csomót. Ez a módszer akkor is jól jöhet, ha állványon hímzel és nincs kedved folyton fordítgatni az eldolgozás miatt, vagy szereted a színén eldolgozni a hímzést, de páratlan számú szállal kell dolgozni. 

A harmadik módszer a Parking 

Ha már nézegettél nagyobb hímzős projekteket, amelyek haladás közben mutatják be a hímzést, akkor biztosan találkoztál már ezzel a technikával. Ennek is többféle változata van, és nehézkes elmagyarázni anélkül, hogy valamennyit fotóval megmutatnám, de az alapötlet talán összefoglalható pár mondatban is. Az ötletet talán az sugalmazta, hogy a konfettis mintáknál ne legyen szükség a fonal folyamatos eldolgozására, hanem a már befűzött szálat elviszi oda, ahol legközelebb szükség van rá és kifűzi a tűből, majd, ha odaér a hímzésben, akkor visszafűzi és elkészíti a keresztszemeket. Ilyenkor sorról sorra halad, és mindig csak az adott sorban szereplő öltéseket készíti el. Először balról jobbra, majd jobbról balra halad. Ennek egy változata, amikor az egyik sarokban kezdi el a hímzést és átlósan halad ugyanígy. Mély tiszteletem azoknak, akik követni tudják így a hímzést, a fonalakat, ez a módszer komoly szellemi kihívás. Keress rá a Youtube oldalán arra, hogy Cross Stitch Parking Method, sok videót találsz majd erről a technikáról.

A negyedik módszer 10x10

Ebben az esetben a figyelmünk fókusza egy adott 10x10-es négyzeten van a hímzésen belül. Ezen a kereten belül elkészít minden öltést. Hiába lenne ugyanazzal a színnel ölteni való közvetlen mellette, de már egy másik négyzetben, eldolgozza a szálat. Ha nagyon konfettis a mintád, akkor ez a technika jól jöhet.

Az ötödik módszer a káosz

Na jó, ez igazából nem is “hivatalos” módszer, de én így hímzek. Szeretem mintán belül is megtalálni az apró részleteket, amelyek fenntartják az érdeklődésemet. Gyakran hímzek úgy, hogy körbeöltök egy kisebb területet és azon belül elkészítek minden öltést, és ez nagy elégedettséggel tölt el. Van, hogy egy szín mozgatja meg a fantáziámat, akkor azzal és akörül mindent kivarrok, vagy van, hogy egy mintarészlet ragad magával, és akkor azzal foglalkozom.

A legfontosabb szerintem keresztszemezés közben, hogy élvezzük bármilyen technikát válasszunk is álmunk megvalósítására. Sok beszédnek sok az alja, kezdődjön a hímzés!

 
Tartalomhoz tartozó címkék: Keresztszemes
blog comments powered by Disqus